کد مطلب:188962 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

فقاهت چیست
این نكته نیز نباید از نگرها دور باشد، كه منظور از تفقه یعنی فقیه شدن؛ تنها این نیست كه كسی توان استنباط مسائل دینی را از منابع فراهم نموده باشد. زیرا فقاهت همان گونه كه تكیه بر دانش دینی دارد، محور پایه ای دیگر آن را باور ژرف اعتقادی شكل می دهد. فهم عمیق و صحیح دین یك لایه ی فقاهت است. لایه دیگر آن باور و پیوند قلبی است.

باقر العلوم علیه السلام در سخن دیگر فقیه را تفسیر می كند. فقیه آن كسی است كه نسبت به دنیا بی علاقه و نسبت به آخرت علاقه مند و به سنت پیامبر رفتار كند، ان الفقیه حق الفقیه الزاهد فی الدنیا، الراغب فی الاخرة المتمسك بسنة النبی صلی الله علیه و آله و سلم. [1] .

فقاهت پیوند تنگاتنگ با باور و اعتقاد دارد. همان نكته كه در روایت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آمده است، كه فقیه آن كسی است كه نه فقط دین را بشناسد، بلكه دین را باور كند.

فردی به محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم رسید از وی خواست قرآن به وی بیاموزد. حضرت سوره زلزال را به وی می آموخت، هنگامی كه به این آیه رسید، فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره، [2] «هر كس به مقدار ذره كار خیری انجام دهد در آخرت خواهد دید، و هر كس به مقدار ذره كار بد انجام دهد خواهد دید.» آن شخص گفت برای من همین كافی است، جلسه را ترك كرد، هنگامی كه داشت می رفت. حضرت فرمودند: این شخص فقیه شد و رفت، انصرف الرجل و هو فقیه. [3] پیوند



[ صفحه 123]



عمیق قلبی و باور دین است كه شخص را فقیه می كند.


[1] كافي، كتاب فضل العلم، باب الاخذ بالسنه و الشواهد، حديث 8.

[2] زلزال، 7.

[3] بحار، ج 89، ص 107.